Choć rowery ze wspomaganiem elektrycznym są coraz bardziej popularne, mogą być drogie. Ten praktyczny sprzęt początkowo miał być rozwiązaniem dla osób starszych lub leniwych. Staje się on jednak coraz bardziej popularny wśród rowerzystów i innych miłośników jazdy na rowerze. Jak się przekonasz, zakup roweru to doskonała inwestycja.
Jak jeździć na rowerze elektrycznym
Z rowerów elektrycznych można korzystać zarówno po drogach tradycyjnych, jak i ścieżkach rowerowych. Możemy też jeździć rowerami elektrycznymi wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Do jazdy na rowerze elektrycznym potrzebna jest karta rowerowa lub dowód osobisty.
Rowery te świetnie nadają się do jazdy po mieście, mogą być używane w trudnym terenie lub na ścieżkach rowerowych. Są bardzo łatwe w obsłudze. Każdy model wyposażony jest w silnik, baterię i moduł sterujący. Są one montowane na kierownicy. Po naładowaniu akumulatora wystarczy nacisnąć przycisk, aby uruchomić komputer. Ładowanie baterii trwa około 7-8 godzin i odbywa się po zdjęciu roweru. Poziom wspomagania silnika można regulować za pomocą modułu sterującego. Ważne jest, aby pamiętać, że im niższe wsparcie silnika, będziesz podróżować dalej, ponieważ mniej energii elektrycznej jest zużywane.
Możliwości pokonywania odległości
Rower z akumulatorem o większej pojemności może być używany do całodziennej jazdy. W pełni naładowana bateria powinna wystarczyć na przejechanie 60-150 km. Różne poziomy wspomagania mogą powodować duży zasięg. Ukształtowanie terenu, po którym jeździsz, ma wpływ na żywotność baterii. Wzniesienia są bardziej niebezpieczne dla akumulatora. Ważne jest, aby pamiętać o ładowaniu roweru w zimie. W przeciwnym razie może dojść do jego uszkodzenia.
Moc silnika
Polskie prawo dopuszcza stosowanie silników elektrycznych w rowerach bez rejestracji, pod warunkiem, że moc silnika jest mniejsza niż 250 W, a prędkość nie przekracza 25 km na godzinę. Bateria może zapewnić wspomaganie elektryczne na dystansie do 150 km. Jednak odległość, jaką pokona rower po pełnym naładowaniu, zależy od wielu czynników, takich jak waga rowerzysty, styl jazdy i ukształtowanie terenu.
Rower elektryczny nie funkcjonowałby bez silnika. Powinien on być wydajny i oszczędny. Niskie zużycie energii przez silnik pozwala na pokonywanie długich dystansów na jednym ładowaniu baterii. Układ elektryczny roweru jednośladowego zasilany jest baterią litową o napięciu 24 lub 36V w zależności od modelu. Tego typu bateria jest szybka w ładowaniu i można ją naładować w około 500 cyklach. Baterie w rowerach elektrycznych można łatwo zdemontować, dzięki czemu łatwo jest je naładować.
Układ napędowy roweru elektrycznego
Solidny zespół napędowy jest niezbędny dla dobrego roweru elektrycznego. Jednostka napędowa składa się z silnika, baterii i komputera pokładowego odpowiedzialnego za sterowanie całym systemem. Komputer ten przesyła informacje o mocy i potrzebie uruchomienia silnika, a także zatrzymuje go, gdy osiągnie on maksymalną prędkość. Najdroższym elementem roweru jest bateria. Nic więc dziwnego, że rowery z tą częścią są droższe od jednośladów.
Jazda na rowerze elektrycznym pozwala uniknąć korków ulicznych
Rower elektryczny to świetna opcja, ponieważ eliminuje korki i ułatwia znalezienie miejsca do parkowania. Przepełnione parkingi i korki to dwie z największych bolączek w dobie ciągłego pośpiechu. Te problemy nie stanowią problemu, jeśli mamy rower. Możemy poruszać się po z góry ustalonej ścieżce i dotrzeć do konkretnego miejsca w dowolnym momencie. Napęd pozwala nam dotrzeć do celu szybko i bez zbędnego potu czy zmęczenia.
Rower elektryczny może być motywatorem do aktywności fizycznej
Osoby, które nie mają dobrej kondycji fizycznej, można zachęcić do ćwiczeń za pomocą elektrycznego wspomagania. Tego typu sprzęt ułatwia również seniorom powrót do ćwiczeń po kontuzji lub operacji. Rower elektryczny to świetna opcja dla osób cierpiących na cukrzycę typu 2. Ten rodzaj treningu nie tylko spala kalorie, ale również zwiększa wchłanianie glukozy. Należy jednak najpierw skonsultować się z lekarzem.
Dotacje na rowery elektryczne
Pojazdy elektryczne cieszą się rosnącą popularnością na całym świecie. Dotyczy to również jednośladów, a dokładniej rowerów elektrycznych. Pojawia się pytanie, czy instytucje państwowe powinny wspierać ich produkcję i sprzedaż. Europejska Federacja Cyklistów uważa, że tak, ponieważ wpłynie to na interesy większej liczby użytkowników i zwiększy popularność tego typu pojazdów.
Dostępny jest również projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie dotacji z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Fundusz będzie przeznaczony na finansowanie przedsięwzięć, w tym związanych z rozwojem alternatywnych źródeł energii. Dofinansowanie w wysokości 30% przewidziane jest dla pojazdu, który kosztuje mniej niż 35 000 000 zł.