Wiele osób wciąż jest zaskoczonych rowerami elektrycznymi. Niektórzy uważają, że rower z silnikiem elektrycznym nie jest rowerem i że nadaje się tylko dla osób starszych lub niepełnosprawnych. Trudno to zignorować, biorąc pod uwagę rosnącą popularność ebike'ów w krajach zachodnich i ich coraz większą dostępność w Polsce.

Czy rower elektryczny to nadal rower?

Nasze prawo, art. 2 ust. 47 Prawa o ruchu drogowym, definiuje rower w następujący sposób:

Rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;

Wytyczne te znajdują się również w normie europejskiej EN15194 Rowery - Rowery ze wspomaganiem elektrycznym - Rowery EPAC. Skrót EPAC oznacza Electrically Power Assisted Cycles (rowery wspomagane elektrycznie).

Są to parametry, których muszą przestrzegać producenci rowerów elektrycznych.

Żeby móc korzystać z takiego sprzętu, trzeba sporo pedałować. Choć 25 km/h robi spore wrażenie, to w przypadku klasycznego roweru nie jest to nic nadzwyczajnego. Przeciętny rowerzysta może osiągnąć taką prędkość na zwykłym rowerze, jeśli jest gładki asfalt. Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki, rower elektryczny powinien być umieszczony na ścieżce rowerowej, a nie na ulicy jak hulajnoga.

Niektóre kraje dopuszczają do ruchu po ścieżkach rowerowych pojazdy elektryczne o większej mocy. W Polsce tak nie jest.

Kto może jeździć na rowerze elektrycznym?

Jeśli ebike jest klasyfikowany jako zwykły rower, zasady dla obu są identyczne, z ograniczeniami wiekowymi. Dzieci jeżdżące na rowerach elektrycznych raczej nie są widoczne, ale ich opiekunowie mogą. Prawo o ruchu drogowym zezwala osobie dorosłej, która opiekuje się dzieckiem poniżej 10 roku życia, na jazdę na rowerze razem z nim. W tym przypadku elektryk może znajdować się w strefie przeznaczonej wyłącznie dla pieszych. Trudno sobie wyobrazić, by opiekun jechał w tej sytuacji z dużą prędkością.

Dla rowerzystów powyżej 18 roku życia nie są wymagane żadne specjalne dokumenty. Wystarczy dowód osobisty. Karta rowerowa jest wymagana dla osób w wieku poniżej 10-18 lat, niezależnie od rodzaju roweru, którego używają.

Rower elektryczny

Czy trzeba mieć kask na rowerze elektrycznym?

Nie. Zasada ta nie dotyczy rowerów elektrycznych, ponieważ nie są one uznawane za zwykłe rowery. Każdy rowerzysta sam podejmuje decyzję o ochronie w postaci kasku. Prawdą jest, że kaski uratowały wiele istnień ludzkich i były ratunkiem dla wielu ludzi.

Pedelec a S-pedelec

Termin "pedelec" nie jest często używany w Polsce. Odnosi się on do roweru wyposażonego w elektryczne wspomaganie. Oznacza to, że można na nim rozwinąć maksymalną prędkość 25 km/h. Jest to pojazd, który spełnia wszystkie wymogi prawa o ruchu drogowym.

S-pedelec jest jednak pojazdem o większej mocy, który nie podlega tym samym zasadom i prawom co rower elektryczny. Prędkość jest symbolizowana przez literę S. Silnik elektryczny pozwala rozpędzić pojazd do 45 km/h. Musi być zarejestrowany jako motorower elektryczny, posiadać ubezpieczenie i tablice rejestracyjne. Prawo jazdy kategorii AM jest wymagane dla osób niepełnoletnich powyżej 14 roku życia. Dorosłym do prowadzenia Spedelec wystarczy dowód osobisty.

Pojazdy te (a właściwie motorowery według prawa) nie mogą jeździć po drogach rowerowych.

Łamanie prawa na rowerze elektrycznym

Użytkownicy rowerów elektrycznych mogą nie tylko łamać przepisy ruchu drogowego, ale także ignorować je w inny sposób. Blokada w rowerach elektrycznych uniemożliwia jazdę ze wspomaganiem powyżej 25 km/h. Ograniczenie to można usunąć lub zmodyfikować, nie jest to tajemnicą.

Łatwo dostrzec potencjalne ryzyko związane z takimi modyfikacjami. Tym pojazdem nie powinno się jeździć po ścieżkach rowerowych czy chodnikach. Konstrukcja roweru, a w szczególności hamulce, nie są dobrze przystosowane do dużych prędkości. Jazda w kasku nie jest obowiązkowa, a przy większych prędkościach łatwo wpaść w tarapaty.

Podczas jazdy rowerem ze wspomaganiem lub bez należy pamiętać o innych uczestnikach ruchu drogowego. Należy jeździć bezpiecznie i zgodnie z przepisami.