Rowery elektryczne pozwalają nam pokonywać większe odległości i szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Zużywają się one znacznie szybciej niż konwencjonalne komponenty. Na rynku dostępne są specjalistyczne części, które są bardziej wytrzymałe i starczają na dłużej niż standardowe produkty. Części te są oznaczone, dzięki czemu możemy łatwo sprawdzić, czy produkt spełnia wymagania stawiane rowerom ze wspomaganiem elektrycznym.

Oświetlenie do rowerów elektrycznych

Dynamo w piaście jest używane do zasilania oświetlenia w wielu rowerach. Jego napięcie wynosi 6V. Nie jest to konieczne w przypadku rowerów elektrycznych, ponieważ akumulator może zapewnić zasilanie zarówno silnika, jak i oświetlenia. Napięcie zasilania akumulatora w e-bike'u jest inne niż w standardowych akumulatorach rowerowych. Warto zwrócić uwagę, że różne marki akumulatorów mogą mieć różne napięcia (np. 24 V, 36 V, 48 V). W związku z tym w naszym e-bike'u nie możemy zamontować dowolnej lampki. Producenci podają, jakie lampki rowerowe są kompatybilne z poszczególnymi modelami akumulatorów.

Te systemy oświetleniowe dzięki zasilaniu z akumulatora emitują światło o stałej wiązce. Elektroniczny wyświetlacz zamontowany na kierownicy może sterować przednimi i tylnymi lampami. Lampki LED są najbardziej wydajne. Zużywają mniej energii elektrycznej, emitują jasne światło i są bardziej wytrzymałe.

POLSKIE PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO WYMAGAJĄ, ABY STANDARDOWE ROWERY ELEKTRYCZNE BYŁY PRZESZKOLONE. STANDARDOWE ROWERY ELEKTRYCZNE Z POMOCĄ PEDAŁÓW DO 25 KM/H (PEDELEC), SĄ TRAKTOWANE JAK ROWERY KONWENCJONALNE.

W związku z tym, rower powinien być wyposażony w:

  • - Jedno ciągłe migające lub ciągłe białe lub żółte światło przednie (np. akumulator lub reflektor dynamo),
  • - Co najmniej jedno czerwone światło tylne odblaskowe
  • - Co najmniej jedno światło tylne migające lub stałe. (Uwaga: Posiadanie świateł na rowerze w ciągu dnia nie jest konieczne. Jeśli planujesz jazdę po zmroku, możesz zabrać ze sobą światło zasilane bateriami. Wyjątek ten nie dotyczy jednak czerwonego tylnego światła odblaskowego, które musi być zamontowane na stałe.

Światła pozycyjne (lampy) umieszczone z przodu i z tyłu mogą być ciągłe lub migające.

ROWERY ELEKTRYCZNE ZASILANE PEDAŁAMI DO 45 KM/H (ROWERY PRĘDKOŚCIOWE, SPEEDPEDES) SĄ KLASYFIKOWANE JAK MOPEDY W PRZEPISACH RUCHU DROGOWEGO I PODLEGAJĄ NASTĘPUJĄCYM PRZEPISOM OŚWIETLENIOWYM.

Rowery typu S-pedelec powinny być wyposażone w zamontowane na stałe, jedno białe lub jedno żółte selektywne światło mijania oświetlające drogę na odległość co najmniej 30 m przy dobrej przejrzystości powietrza, jedno tylne światło pozycyjne, tylne światło odblaskowe z tyłu oraz boczne światło odblaskowe.

Rower elektryczny miejski

Opony do rowerów elektrycznych

E-rowery są cięższe od zwykłych rowerów i mogą pokonywać dłuższe dystanse. Te czynniki w znacznym stopniu przyczyniają się do krótszej żywotności zwykłych opon rowerowych. Producenci opon, tacy jak Continental i Schwalbe, oferują specjalne opony do rowerów elektrycznych. Informacje na ten temat można znaleźć na obręczy opony (np. "E-bike ready").

Opony E-bike Ready - najlepsza ochrona przed przebiciem

Nie ma prawnego wymogu, aby rowery elektryczne były wyposażone w konkretny typ opon. Możesz użyć dowolnego modelu pasującego do Twoich kół. Zalecamy stosowanie opon przeznaczonych do rowerów elektrycznych, ponieważ są one bardziej wytrzymałe i zapewniają lepszą ochronę przed przebiciem.

Na rynku dostępnych jest wiele e-bike'ów, które mogą być używane do jazdy miejskiej, długodystansowej i terenowej. Wybierając oponę pasującą do naszego e-bike'a, należy wziąć pod uwagę teren, po którym będziemy jeździć. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach. Zapewni to właściwą ochronę opony i opór toczenia. Na ścianie bocznej opony znajduje się informacja o optymalnym ciśnieniu.

Rowery S-PEDELEC muszą być wyposażone w opony ze specjalnymi oznaczeniami

W przypadku rowerów elektrycznych ze wspomaganiem do 45 km/h wymagane są opony specjalne. W Europie należy stosować opony oznaczone symbolem "ECE-R75". Model opony musi być również wpisany w danych technicznych modelu S-Pedelec. Można je wymienić tylko na porównywalny model. Głębokość bieżnika opony nie może być mniejsza niż jeden milimetr.

Zobacz także ciekawe akcesoria rowerowe, w które warto się zaopatrzyć.

Łańcuchy i kasety do rowerów elektrycznych

Łańcuch rowerowy jest narażony na ekstremalne obciążenia i naprężenia. Jest również podatny na warunki atmosferyczne i terenowe. Łańcuchy do e-bike'ów zużywają się szybciej niż łańcuchy do rowerów tradycyjnych. Dzieje się tak, ponieważ są one poddawane większym obciążeniom, co powoduje ich szybsze zużycie. Do sprawdzenia stanu łańcucha można użyć specjalnego miernika zużycia łańcucha lub skonsultować się ze specjalistą. W przypadku konieczności wymiany łańcucha zalecamy zakup specjalnego łańcucha do e-bike'ów. Są one wykonane z mocnych, wzmocnionych materiałów, które są bardziej wytrzymałe i odporne. Gwarantują również bezbłędną współpracę z systemem przerzutek. Sprawdź na etykiecie lub w logo, czy łańcuch jest odpowiedni.

Tarcze i koła do rowerów elektrycznych

Podstawowymi elementami roweru są korby i tarcze. Są to części, które przenoszą moc z naszych nóg na łańcuch roweru. Przy ich wymianie należy pamiętać o wielu rzeczach. Na rynku rowerów elektrycznych jest wielu producentów, którzy oferują unikalne rozwiązania tego problemu. Zanim kupisz jakiekolwiek nowe części, upewnij się, że są one kompatybilne z silnikiem Twojego e-bike'a. Na przykład, czy dany model korby do e-bike'a będzie współpracował zarówno z silnikami Shimano jak i Bosch? To samo dotyczy tarcz korbowych. Tarcze korbowe stosowane w silnikach Bosch są stosunkowo małe, mają od 14 do 20 zębów. W silnikach Shimano mają od 34 do 38 zębów. Jeśli potrzebujesz wyższej kadencji, nie musisz wymieniać przednich zębatek w rowerach elektrycznych.

Entuzjaści MTB mogą chcieć wymienić korby na mniejsze, aby ograniczyć kontakt z podłożem i ryzyko upadku.

Socialmedia

Warte uwagi

Rower elektryczny - czy to się opłaca?

Choć rowery ze wspomaganiem elektrycznym są coraz bardziej popularne, mogą być drogie. Ten praktyczny sprzęt początkowo miał być rozwiązaniem dla osób starszych lub leniwych. Staje się on...